OPIS KLASYFIKACJA I DOBÓR WIELKOŚCI DEFLEKTORA
1. Ogólny opis deflektorów DARKOJAK
Kiedyś a dokładnie końcem 2009 roku do swojego Transalpa pomimo tego, że
miałem wyższą turystyczną szybę wykonałem dodatkową owiewkę czyli przedłużenie
szyby motocyklowej – deflektor. W planie było aby deflektor ten był regulowany w
pewnym potrzebnym zakresie.
Na rynku wtedy można było nabyć pewne wersje i modele deflektorów jednak żadne z
nich nie spełniały moich oczekiwań głównie jeśli chodzi o sposób mocowania czy
zastosowane materiały zarówno na elementy mocujące jak i samej szybki. Także
kształt, profil samej szybki nie był dla mnie odpowiedni. I tak po kilku
prototypach i testach powstała wersja deflektora z regulowanym kątem. I tak
powstał najlepszy deflektor motocyklowy o którym krążą najlepsze opinie. Waga to
zaledwie 210 - 270 gram (zależnie od rozmiaru szybki)
Okazało się że jest to bardzo dobre rozwiązanie i nikt nie przypuszczał,
że tak cicho może być podczas jazdy motocyklem. Przydatne dla wszystkich którym
nie wystarcza standardowa szyba turystyczna lub potrzebują naprawdę dużego
komfortu i chcą się całkowicie osłonić przed wiatrem. Odpowiednio dobrany
deflektor (mały deflektor niewiele daje) pozwala znacznie zwiększyć komfort
jazdy eliminując także turbulencje.
Od ponad 6 lat mój deflektor znalazł już bardzo duże zainteresowanie wśród
użytkowników wielu marek motocykli.
Aktualnie do dyspozycji w zasadzie to trzy wysokości 12 i 17cm oraz 14cm
a to dlatego że bardzo dużo zależy od wzrostu kierowcy i wysokości szyby
bazowej. Zarówno jedna jak i druga szybka nachodzi z przodu szyby motocykla
około 4 cm. Szerokość szybki mierzona jakby cięciwa miedzy zagiętymi krawędziami
to 30 cm, (dla wersji średniej to 25 cm) wysokość łuku to 3,5 cm (mierzona jakby
wysokość miedzy cięciwą a szczytem) rozstaw uchwytów to 18 cm, (dla wersji
średniej to 15 cm) Ta ostatnia wersja dedykowana do wąskich szyb.
Deflektory standardowe mają tylko regulację kąta pochylenia. Zazwyczaj jest to wystarczające ale jak się okazuje często potrzeba czegoś więcej. Niejednokrotnie jak pokazuje praktyka konieczna jest po prostu zmiana jego wysokości. Przydatne jest to głównie wtedy jeśli chcemy optymalnie dobrać wysokość do swojej szyby czy też do swojego wzrostu. A dodatkowo w bardzo ciepłe dni czy też w terenie w bardzo szybki sposób możemy po prostu zniżyć deflektor do minimalnej wysokości bez jego całkowitego demontażu.
Dodam że uchwyty są metalowe cięte laserowo następnie gięte na specjalnych
przyrządach. Potem malowanie proszkowe na czarno (specjalna farba poliestrowa do
użytku zewnętrznego - stosowana między innymi do felg samochodowych) Dwa
pokrętła metalowe z końcówką PCV do regulacji, podkładki metalowo gumowe do
montażu na oryginalnej szybie (tak więc szyba oryginalna jest nietknięta, nie
ma mowy o żadnym wierceniu w szybie itp). Dociskane jest to do szyby przez tzw. docisk z gniazdem imbusowym - pod
tym dociskiem jest tzw. podkładka metalowo gumowa.
Sama owiewka to przeźroczyste elastyczne tworzywo o grubości 3mm (takie jak
stosują czołowi producenci szyb motocyklowych) - specjalny rodzaj szkła
akrylowego o zwiększonej odporności na zarysowania i pęknięcia, jakością o wiele
przewyższający szyby wykonane z poliwęglanu czy PET. Tworzywa te posiadają
10-cio letnią gwarancję odporności na warunki atmosferyczne i odporność na
UV.
Cięte na specjalnej maszynie w wyniku czego mamy bardzo ładne i gładkie
krawędzie następnie ukształtowane termicznie w formie po promieniu pasującym
kształtem do większości szyb motocyklowych. Jakość wykonania moich szybek jest
bardzo wysoka i nie ma mowy nawet o najdrobniejszych niedoróbkach czy
deformacjach tworzywa itp.
Jak się okazuje deflektory te testowane były przez osoby którzy już to
nabyli przy prędkościach nawet 180 km/h i na długich trasach 4000 a nawet
wyprawy 15000 km. Oczywiście odczucia pozytywne.
Tak więc jeżeli masz problem z nadmiarem wiatru i owadów na kasku czy odzieży to
na pewno mój deflektor "rozwieje" to od Ciebie, zważywszy na to że to już
sprawdzony produkt.
Na pewno można już spotkać jakieś wyroby które wyglądają podobnie ale nie
tak samo - w końcu to inny produkt - o jakości, funkcjonowaniu i wykonaniu nie
będę dyskutował....
Tak więc oryginalny i sprawdzony produkt tylko za moim pośrednictwem.
2. Klasyfikacja deflektorów DARKOJAK
Okazuje się że w przypadku deflektorów DARKOJAK wystarczają tylko 4 wielości wymiarowe szybek (wersje klasyczne i nowoczesne ewolution) w dwóch rodzajach uchwytów (podwójne z regulacja kąta lub pełną regulacją - opcjonalnie centralny uchwyt).
I tak możemy wyróżnić:
1. Deflektory DARKOJAK z regulacją tylko kąta pochylenia - standardowe:
a) deflektor standardowy niski 30x12 (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
b) deflektor standardowy średni szerszy 30x14 (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
c) deflektor standardowy średni (do wąskich szyb) 25x14 (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
d) deflektor standardowy wysoki 30x17 (szybka tylko przezroczysta)
2. Deflektory DARKOJAK z pełną regulacją a więc kąta i wysokości (tu mamy tylko dwie szerokości ponieważ regulacja wysokości zapewnia zakresy pozostałych rozmiarów):
a) deflektor średni szerszy 30x14 (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
b) deflektor średni wąski 25x14 (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
3. Deflektory DARKOJAK ewolution z pełną regulacją a więc kąta i wysokości (nowatorski kształt szybki ):
a) deflektor ewolution duo 30x14 na podwójnych uchwytach (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
b) deflektor ewolution mono 27x14 na centralnym uchwycie (szybka przezroczysta lub dymiona jasny grafit)
3. Dobór właściwego deflektora DARKOJAK
Dobranie właściwego deflektora jest bardzo ważne dlatego powstało tych kilka wersji wymiarowych.
W zasadzie nie ma gotowej formuły który deflektor będzie pasował do danego motocykla czy szyby ponieważ bardzo dużo zależy od wzrostu kierowcy, szerokości czy wysokości szyby bazowej.
Ogólnie należy zastanowić się czy mamy szybę niską czy wysoką czy też normalnej szerokości około 30 cm czy też wąską około 25 cm.
Kolejnym elementem jest rozstaw uchwytów mocujących (nie dotyczy wersji z centralnym mocowaniem) gdzie mamy dla wersji szerszych rozstaw 18 cm a dla wersji węższych 15 cm.
Oczywiście montaż do oryginalnej szyby jest całkowicie bezinwazyjny - tzn. nie uszkadza szyby - podkładki metalowo gumowe (nie ma mowy o żadnym wierceniu w oryginalnej szybie itp.)
Jeśli szyba w górnej części - mierzone około 3 cm poniżej szczytu szyby jest wąska i ma około 25 cm szerokości to polecam deflektor średni wąski 25x14.
Jeśli z kolei szyba ta ma w górnej części ma około 30 cm szerokości to najlepszy będzie deflektor niski 30x12 lub średni szerszy 30x14 (dla szyby wyższej turystycznej) lub deflektor wysoki 30x17 dla szyby niższej.
Natomiast deflektory z pełną regulacją (kąt i wysokość) dają o wiele więcej możliwości ustawień i właściwie nieograniczone możliwości regulacji. Poza możliwością całkowitego obniżenia dają szansę właściwego dobrania wysokości. Tu właściwie zastanawiamy się tylko czy mamy szybę wąską około 25 cm czy szeroką około 30 cm.
Deflektor zachodzi z przodu szyby około 3-4 cm co znaczy że przedłuża szybę o tyle mniej od podanej wysokości deflektora. Oczywiście dla funkcjonowania też ma znaczenie w jakiej odległości ta krawędź jest od kasku.
Przyjmujemy że krawędź deflektora powinna być na wysokości podbródka w linii prostej - mamy patrzeć zaraz nad deflektorem a powietrze ma być wyrzucane nad kask. Dobrym sposobem jest zrobienie szablonu z kartonu o wymiarach danego deflektora, przyłożenie -przyklejenie na szybie w takim układzie jak to funkcjonuje i ocena która wersja będzie najlepsza.
Wiadomo regulacja kąta natarcia deflektora i dodatkowa szczelina jaka się tworzy działa znacznie lepiej niż sama wysoka szyba stąd deflektory DARKOJAK.