Korzystając z możliwości i pomysłów zarówno swoich jak i innych opracowałem i wykonałem różne drobne elementy do powyższych motocykli.
Uniwersalny deflektor motocyklowy (owiewka motocyklowa) szyby przedniej
Końcem 2009 roku do swojego Transalpa pomimo tego, że miałem wyższą turystyczną szybę wykonałem
dodatkową owiewkę czyli przedłużenie szyby motocyklowej – deflektor. W planie było aby deflektor ten był regulowany w pewnym potrzebnym zakresie.
I tak po kilku prototypach i testach powstała wersja deflektora z regulowanym kątem. I tak powstał najlepszy deflektor motocyklowy.
Regulację kąta pochylenia pokazuje poniższa ANIMACJA.
Sama szybka owiewki to przeźroczyste elastyczne tworzywo (potocznie nazywane pleksa) o grubości 3mm (takie jak stosują czołowi producenci szyb motocyklowych) - specjalny rodzaj szkła akrylowego o zwiększonej odporności na zarysowania i pęknięcia , jakością o wiele przewyższający szyby wykonane z poliwęglanu, naturalnie transparentne. Odporne na wiele żrących chemikaliów, a na warunki atmosferyczne jest bezkonkurencyjne w stosunku do wielu tworzyw sztucznych.
Mocowany jest do oryginalnej szyby za pomocą specjalnych uchwytów metalowych (cięte laserowo i gięte).
Oczywiście montaż do oryginalnej szyby jest całkowicie bezinwazyjny - tzn nie uszkadza szyby - podkładki metalowo gumowe (nie ma mowy o żadnym wierceniu w oryginalnej szybie itp.) Wykonałem trzy rodzaje jeśli chodzi o wysokość 12, 14 i 17 cm. Do szyby niższej pasuje ten wyższy, do szyby wyższej ten niższy. Aktualnie także powstała wersja o wysokości 14cm ale szerokości 25cm i jednocześnie węższym rozstawie uchwytów. Poniżej zdjęcia dla Hondy Transalp 600v i 650v oraz 700. Oczywiście funkcjonowanie zależy od wielu czynników a mianowicie wysokości szyby, kasku, wzrostu kierowcy i oczekiwań...
Szczegółowy opis i więcej zdjęć deflektorów
Uniwersalny deflektor szyby motocyklowej
Uniwersalny deflektor motocyklowy szyby przedniej z REGULOWANYM KĄTEM I REGULACJĄ WYSOKOŚCI
Powyżej widnieje opis deflektora z regulacją kąta pochylenia. Standardowo jest to wystarczające ale jak się okazuje często potrzeba czegoś więcej. Niejednokrotnie jak pokazuje praktyka konieczna jest po prostu zmiana jego wysokości. Przydatne jest to głównie wtedy jeśli chcemy optymalnie dobrać wysokość do swojej szyby czy też do swojego wzrostu. A dodatkowo w bardzo ciepłe dni w bardzo szybki sposób możemy po prostu zniżyć deflektor bez jego całkowitego demontażu.
Wymiary szybki deflektora w tej wersji to 30cm szerokość i 14 cm wysokość
Aktualnie wykonałem taki deflektor z regulacją nie tylko kąta pochylenia ale także z regulacją wysokości.
To jest rozwiązanie które zadowala mnie w 100 %.
Poniższa ANIMACJA pokazuje położenia wysokości.
Szczegółowy opis i więcej zdjęć deflektorów:
Uniwersalny deflektor szyby motocyklowej
Stopka podstawa centralna Honda Transalp XL600v oraz XL650v
Większość tych motocykli fabrycznie posiada tylko stopkę boczną. Jednak przy wszelkich pracach serwisowych a szczególnie w trasie stopka centralna jest niezbędna. Stopka wykonana jest z giętych na specjalnej maszynie CNC rur. Posiada wzmocnienia z blachy cięte laserowo a następnie gięte. Posiada specjalne odbojniki gumowe dzięki czemu bardzo łagodnie się składa - nie uderza. Poniżej zdjęcia jak to wygląda na moim motocyklu oraz na motocyklu kolegi ale przy Hondzie Transalp XL650V.
Wzorując się na oryginale stopki do Transalpa 600 zrobiłem krótki wysięgnik ułatwiający stawianie. Jednak szybko to przerobiłem, wydłużyłem dwukrotnie ten "wąs" ułatwiający stawianie motocykla - po prostu jest to dźwignia po nadepnięciu której tworzymy ramię przez co motocykl sam wskakuje na centralkę. Podobnie wygląda to w stopce do 650.
Stopka podstawa centralna Honda Transalp XL 700
Znajomy kupił Transalpa 700 i także nie miał stopki centralnej. Postanowiłem wykonać taką stopeczkę. Okazało sie że tylko niektóre elementy są takie same jak w stopkach do Transalpa 600 i 650. Tu poza elementami oporowymi i ośką które są takie same musiałem zrobić całkowicie nowe elementy. A wszystko za sprawą katalizatora pod który stopka musi się chować. Tak czy inaczej udało się i wyszło bardzo dobrze.
Osłony czujników ABS Honda Transalp XL 700
W Transalpie 700 występuje osłona czujnika ABS wykonana z tworzywa ale tylko z przodu motocykla. Ponieważ chcieliśmy wykonać osłonę także do tyłu konieczne okazało się zastąpienie tej przedniej aby wszystko jednakowo wyglądało. Tak powstały osłony na przednie i tylne koło.
Osłona dolna pod silnik Honda Transalp XL 700
Dolna osłona silnika w Transalpie 700 nie jest tak szczelna jak w poprzednikach. Konieczne zatem staje sie dodatkowe zabudowanie tego miejsca.
Stelaże i kufry boczne aluminiowe - edycja I
Ogólnie zawzorowałem sie tutaj na kufrach Trax, jednak wprowadziłem pewne swoje rozwiązania bo takich jeszcze nie widziałem. Szczególnie jeśli chodzi o kształt i wymiary. Otóż moje kufry są ścięte tylko po zewnętrznych krawędziach. Od strony koła jest płaska blacha z elementami mocującymi do stelaża. Również stelaże są zrobione specjalnie pod te kufry. Jeśli chodzi o wykonanie to wszystkie elementy cięte laserowo następnie gięte na giętarce CNC. Poszczególne elementy na zakładkę nitowane i spawane tam gdzie potrzeba. Materiał to blacha aluminiowa o grubości 1,5 mm. Mocowania z blachy alu 3 mm. Waga jednego kuferka to 3,3 kg. Kufry zaliczam do małych ponieważ pojemność ich to 2x28 litrów przy wymiarach 420x200x360. Nie chciałem robić dużych ponieważ mam duży centralny plastik a także zasugerowałem się tym że moje idealnie pasują miedzy oryginalne kierunki a stopkę pasażera. Dodatkowo też nie chciałem zbytnio poszerzać moto - tutaj z kuframi szerokość wychodzi mi 97 cm. Finalnie jest to malowane czarnym proszkiem. Klamerki na klapie zawiasy i zamki srebrne. Niewykluczone że powstanie jeszcze kufer centralny aluminiowy w tym samym wykonaniu.
Aluminiowy zestaw wyprawowy - stelaże i kufry aluminiowe boczne oraz kufer centralny - edycja II
Korzystając z przerwy w sezonie wyrzeźbiłem dla siebie nowe kuferki ale tym razem z KUFREM CENTRALNYM. Zmieniłem też nieco wymiary te są trochę większe i wygląda to tak:
boczne 455x380x210 mm (szerokość) co daje około 35 litrów
centralny duży 510x400x300 mm (wysokość) co daje około 56 litrów
centralny mały 420x400x300 mm (wysokość) co daje około 45 litrów
centralny jest razem ze specjalna płytą dedykowana pod ten kufer
Dodatkowo zmieniłem kolorystykę. Tym razem konstrukcja pozwoliła mi na dołożenie narożników zewnętrznych w innym kolorze. W tym przypadku to czyste aluminium. Bardzo dobre rozwiązanie praktyczne ze względu na to że elementy te narażone są na uszkodzenia.
Kufry przejechały ze mną już kilka tysięcy kilometrów i spisują sie rewelacyjnie.
A tak wyglądają takie same kuferki boczne jakie otrzymał Transalp 650 mojego kolegi
Stelaże pod te kufry trzeba było odpowiednio zmodyfikować ponieważ w każdym motocyklu mocowania do ramy są inne. Cztery punkty podparcia i poprzeczka czynią z tych stelaży solidną konstrukcję.
Sama ramka stelaży oczywiście bez zmian.
W tym przypadku konieczne jest przeniesienie kierunkowskazów pod płytę bagażnika. Odpowiednie blaszki pozwalają na taki manewr. Funkcjonalne i dobrze wygląda.
Gmole do Transalp 650
Na zdjęciach powyżej widać także gmole. Te nie tylko dobrze wyglądające ale także bardzo dobrze spełniające funkcję gmole wykonał dla mojego znajomego kolega OSTRY.
Uchwyt gniazda zapalniczki Transalp 600
W motocyklach tego typu gniazdo zapalniczki jest elementem niezbędnym. A to za sprawą nawet używania nawigacji jak i innych elektrycznych urządzeń. Ja zastosowałem gniazdo hermetyczne i uchwyt jak poniżej:
Uchwyty do przeniesienia kierunkowskazów Transalp 600
W motocyklach tego typu niejednokrotnie konieczne jest przeniesienie kierunkowskazów tylnych bardziej do tylu motocykla. Wszystko zależy od tego jak to przewiduje konstrukcja stelaży pod kufry boczne.