Szukaj

iz galeria 21.jpg

Statystyka

Użytkowników:
1
Artykułów:
15
Zakładek:
9
Odsłon artykułów:
215739

Katalog części - warsztat

Umieszcze tutaj katalog oraz zdjęcia części do Iża Jupitera 5.

Pod tym linkiem katalog wszystkich części.

Katalog czesci Iż Jupiter5

Zdjęcia będą uzupełniane w trakcie.

1. Silnik. - Dwusuwowy dwucylindrowy chłodzony powietrzem. Pojawiły sie również te silniki w wersji chłodzonej cieczą. Silnik składa sie całkowicie z dwóch oddzielnych segmentów połączonych w całość ze sobą. Pomiedzy tymi połówkami znajduje się komora skrzyni biegów. Wał korbowy z dwóch części łączony na środku za pomocą koła zamachowego.

I_32_1 I_33_1

2. Karter lewy kompletny.
- w skład lewj części silnika wchodzi sprzęgło kompletne oraz starter

3. Karter prawy kompletny - w skład prawej części silnika wchodzi alternator z układem zapłonowym oraz wyprowadzenie zębatki zdawczej

4. Układ tłokowo - korbowy - wał korbowy składa się z swóch odrębnych wałów połączonych ze sobą kołem zamoachowym. Przestrzeń w której znajduje sie koło zamachowe zalana jest olejem. Ja stosuję zwykły olej silnikowy mineralny 15W/40

5. Skrzynia biegów - skrzynia dwówałkowa czterostopniowa z zębami prostymi. Zmiana biegów następuje poprzez połączenie poszczególnych kół zębatych za pomocą sprzęgieł kłowych. Bieg IV jest biegiem bezpośrednim. Właściwa praca skrzyni biegów zależy w dużym stopniu od prawidłowej regulacji luzów osiowych. Należy dobrać odpowiednie podkładki zarówno do wałków głównych skrzyni jak i tzw. choinki z wodzikami. Właściwe ustawienie tych elementów zapewnia dobre zazębianie się sprzęgieł kłowych.

6. Mechanizm zmiany biegów - składa się z tzw. choinki oraz wodzików. Obracanie choinki powoduje przesuwanie wzdłużne wodzików a tym samym kół zębatych.

7. Sprzęgło - typu mokrego. W Jupiterze 5 zastosowano 7 tarcz oraz dwurzędowy łańcuszek sprzęgłowy. Dodatkowo istnieje możliwość przy prawidłowej regulacji sprzęgła przełanczanie biegów bez używania sprzęgła z dzwigni ręcznej. Rozłanczanie napędu przejmuje mechanizm wyciskający połączony z ośką zmiany biegów. W pierwszej kolejności przy wciskaniu lewarka zmiany biegów nastepuje wyciskanie sprzęgła a następnie zmiana biegu. Efektem jest bardzo płynna zmiana biegów.

8. Układ zasilania - gaźnik - w Jupiterze 5 spotkalem sie z zastosowaniem dwóch typów rosyjskich gaźników a więc K-62 oraz K-65. W samym użytkowaniu nie zauważam wiekszej różnicy pomiędzy tymi układami. Jedynie w gaźniku k-62 mamy znacznie krótszy skok przepustnicy. Filtr powietrza typu mokrego z siatką żyłkową a więc praktycznie poza czyszczeniem nic nie wymieniamy.

9. Układ wydechowy tłumienie nastepuje w komorach wydechów wyposażonych w rurkę z otworami i przegrody. Niestety po kilkunastu latach użytkowania następuje przepalenie i uszkodzenie przegród podtrzymujących rurke wewnętrzną.

10. Alternator - prądnica - schemat instalacji - w Jupiterze 5 zastosowano już alternator 12V i mocy 90W. Jest to bardzo dobre rozwiązanie ponieważ nie ma już żadnych problemów z prądami. Wcześniejsze rozwiązanie (iż 49 czy DKW) to prądnica 6V 45W którą miałem także w Jupiterze 4. Jednak duże jednoczesne zapotrzebowanie na prąd (swiatła, kierunkowskazy, stop) powoduje że przy niskich obrotach silnika nie działa to prawidlowo. Na alternatorze/prądnicy umieszczony jest mechanizm krzywkowy i płytka z przerywaczami zapłonu. Regulacja zapłonu nie jest czynnoscią skomplikowaną - wystarczy prosty przyrząd do mierzenia punktu położenia tłoka, (ja mam to zrobione ze starej świecy zapłonowej - usunięty izolator i elektroda środkowa a w to miejsce wkręcona długa śruba M8) żarówka oraz szczelinomierz. Ważne jest jednak aby rozpocząć regulacje od właściwego cylindra ponieważ płytka z przerywaczami jest dwustopniowa tzn. umożliwia przy właściwym wcześniejszym ustawieniu zapłonu na poszczególnych cylindrach sterowanie punktem zapłonu jednocześnie na obydwu cylindrach. Jednak najlepiej ustawiać wszystko od początku i po kolei.


I_56_1 schemat_jupiter5

 schemajupiter5

 



11. Rama
-bardzo mocna rama konstrukcji rurowej. W końcu motocykl ten przystosowany jest to zaprzęgu czyli z wózkiem bocznym.

12. Zawieszenie przednie - typowe dla wiekszości motocykli zawieszenie a więc olejowe teleskopy mocowane na dwóch półkach do ramy. Pierwszym problemem jaki napotkałem w pracy zawieszenia przedniego to bardzo sztywne sprężyny w wyniku czego następowało uderzanie amortyzatora przy odbiciu - brak tłumienia przy odbiciu. Motocykl jest przystosowany do wózka bocznego dlatego sprężyny sa mocniejsze. Konieczne było więc zmontowanie teleskpów tak aby uzyskać jak najmniejsze napięcie wstępne spreżyn co przyczyniło sie do zmiękczenia zawieszenia. Dodatkowo zastosowałem gęstszy olej - dałem lux 10 w ilości 130 ml na lagę. To z kolei powoduje że amortyzator lepiej trzyma przy powrocie - odbiciu.

13. Zawieszenie tylne - typowe wahaczowe z dwoma teleskopami. Obudowa zębatki tylnej i łańcucha stanowi w tym modelu również funkcję szczękotrzymacza. Dobre i zwarte rozwiązanie, jadnak regulacja hamulca tylnego jest nieco utrudniona. Co prawda jest to przewidziane poprzez otwór w obudowie zębatki ale po kilku próbach takiej regulacji zazwyczaj kończy się demontażem zawleczki na dźwigni i kręcenie cięgnem.

11. Koło przednie z osprzętem - Koła w tym modelu sa wzajemnie zamienne przód-tył. Układ hamulcowy bębnowy (w późniejszych modelach zastosowano tarczę z układem hydraulicznym). Duży bęben jak i zastosowanie podwójnego rozpieraka w przednim kole daje dość dobrą skuteczność hamowania hamulca przedniego.

11. Koło tylne z osprzętem - napęd przekazywany jest na koło poprzez połączenie obudowy zębatki tylnej z kołem na wielowypuście. W tym miejscu w innych motocyklach spotkałem połączenie elastyczne - lepsze rozwiązanie ponieważ eliminuje drgania i obciążenia dynamiczne.