Szukaj

iz galeria 27.jpg

Statystyka

Użytkowników:
8
Artykułów:
15
Zakładek:
9
Odsłon artykułów:
304930

Detale do Yamaha Supertenere 750

 

Do powyższego motocykla udało mi się opracować i wykonać kilka bardzo przydatnych akcesoriów. To wszystko nie powstałoby gdyby nie wiedza i zaangażowanie znajomego (pozdrowienia dla Jarka) który był pomysłodawcą. Jest wieloletnim użytkownikiem i fanatykiem Yamahy Supertenere 750.

 

Wspólnie opracowaliśmy detale:

1. Gmole

Gmole zrobione są z rury 25mm średnicy o ściance 2 mm giętej na giętarce CNC (co gwarantuje powtarzalność i precyzje wykonania).

Posiadają 4-punktowe mocowanie. Górne mocowanie oparte jest o ramę nad chłodnicą co zapobiegnie przesunięciu gmola do tyłu przy uderzeniu od przodu - z tego powodu gmole montowane są też z tyłu silnika. Dolne mocowanie do belek ramy oraz spięcie gmoli ze sobą na ostatnim mocowaniu. Zależało nam na tym żeby rury biegnące wzdłuż motocykla na narożniku tworzyły kształt sanek co w razie ślizgu zapobiegnie zahaczeniu i wyrwaniu gmola o krawężnik czy inną nierówność na asfalcie.

Wygląda to tak:

   

 

 

 

 

2. Stopka centralna

 W motocyklu tym producent nie przewidział elementów które posłużą do mocowania stopki centralnej. Dlatego też stopka ta musi mieć dodatkowo wykonane elementy montażowe z osią obrotu. Tak więc w tym przypadku stopkę stanowi gotowy zespół: płyta stopki z tulejkami, stopka, ośka i sprężyna + elementy montażowe czyli zaciski ze śrubami..

Oczywiście wszystko montowane bez jakiejkolwiek ingerencji w stałe elementy motocykla. Montaż jest bardzo szybki. Polega na zaciśnięciu elementów montażowych na ramie motocykla do blachy wahacza.

Tutaj opór stopki po otwarciu jest w górnej części przy ośce. Obrót jest blokowany w wyniku spotkania się dwóch płaszczyzn - jednej na ośce stopki a drugiej na elemencie montażowym tak więc nie ma możliwości ruchu.
Podobne rozwiązanie stosuję przy stopkach do Transalpa które wykonuję.
Kolejna bardzo ważna sprawa to przesuniecie osi obrotu (wygięte rurki do przodu - wystarczy przeanalizować rozkład sił) i punktu podparcia stopki o podłoże. To sprawia że motor po postawieniu praktycznie sam trzyma się na centralce - nie leci do przodu.



A jeśli chodzi o podporę z lewej strony to ona służy tylko jako dźwignia po nadepnięciu której tworzymy ramię dlatego motocykl łatwo się stawia - lekko. Potrzeba tylko trochę techniki aby całym ciężarem ciała nadepnąć na ten wysięgnik.
Tego nie stosowano w początkowych konstrukcjach stopek dlatego na tych centralkach ciężko się stawiało. Dzisiaj to już standard i wszystkie motocykle posiadają możliwe długie wysięgniki.

  

 

 

 

3. Adapter pod lampy

 Temat montażu lamp firmy Wesem do super tenerki jest znany użytkownikom tych motocykli bo jak wiadomo przestarzała konstrukcja lamp w tym motocyklu nie daje dobrego oświetlenia.

Projekt był taki żeby w miejsce oryginalnych lamp (nie niszcząc ich) dać nowe lampy z nowym stelażem. Dzięki temu po pierwsze nie niszczymy oryginalnej lampy, po drugie zyskujemy lepsze możliwości regulacji niż w oryginale (precyzyjnie góra-dół i lewa-prawa), po trzecie na nowym stelażu możliwe było zastosowanie większych lamp 151mm zamiast 139mm dzięki czemu lampy idealnie pasują w owiewkę (luz między kloszem a czachą ok 1mm), po czwarte zyskujemy dwie lampy H4 które w takiej konfiguracji w oryginale nie występowały, po piąte co widać lampy wesem są zbudowane w technice wielozwierciadłowej z gładkim szkłem reflektora i świecą naprawdę świetnie.

Zaprojektowany przeze mnie stelaż z blachy wyciętej laserem służy do montażu nowych lamp. Na stelażu dospawane są nakrętki przez które przechodzą śruby regulacyjne z motylkami dzięki którym regulacje wykonuje się bez użycia narzędzi, od przedniej strony między lampami jest wykonana z blachy,,maskownica" zasłaniająca otwór między lampami.

 Wygląda to tak:

 

 

 

 

4. Wzmocnienie lag przednich, łącznik lag

 

W wielu motocyklach można spotkać łącznik lag pod błotnikiem w miejscu mocowania błotnika do lag. 

Sam kształt odwróconego U ma za zadanie ograniczyć wzajemny, "nożycowy" ruch lag szczególnie gdy na jednej z nich zostanie uruchomiony hamulec trący o tarczę. I nie tylko wtedy. Ogólnie powoduje to, że przednie zawieszenie jest bardziej stabilne.

A to załatwia właśnie sztywność materiału o zadanym kształcie. I w efekcie mamy kilka punktów usztywniających - oś przedniego koła, poprzeczka U na goleniach i dwa w półkach. 

Łącznik idealnie pasuje pod błotnik od wewnątrz jak widać na ostatnim zdjęciu.

 

    

 

 

5. Stelaże boczne pod kufry, sakwy

Do supertenery 750 stelaże boczne są zespołem umożliwiającym montaż kufrów bocznych jak i kufra centralnego. Odpowiednia konstrukcja bagażnika umożliwia dostęp do skrzynki narzędziowej ponieważ na tej ramce można bezpośrednio zamontować kufer centralny w systemie monokey. 

Możliwe wykonanie z uchwytami monokey oryginalnymi dokręcanymi lub wspawanymi na stałe (na zdjęciach białe stelaże)

4 punktowe mocowanie stelaży sprawi że pełnią także funkcje bocznych tylnych gmoli.

  

 

 

 

6. Poszerzenie stopki bocznej

Dedykowane do Supertenery 750 poszerzenie stopki bocznej. Wykonane z blachy nierdzewnej + lekka przekładka dystansująca z blachy aluminiowej. Po montażu do stopki bocznej idealnie współpracuje ze stopką centralna mojego wykonania.

  

 

7. Deflektory na szybę

Do supertenery 750 dedykowany jest deflektor w wersji 25x14 a więc w tzw. wersji średniej poniewaz szyba w tym motocyklu jest dość wąska w górnej części. To oczywiście jeśli chodzi o względy wizualne bo pasują tez deflektory standardowe o szerokości 30 cm.

Tu mamy dwie wersje: jedna z regulacją tylko kąta i druga z pełna regulacja a więc kat i wysokość.

Pełna lektura tu:  Deflektory DARKOJAK