Szukaj

iz galeria 9.jpg

Statystyka

Użytkowników:
1
Artykułów:
15
Zakładek:
9
Odsłon artykułów:
212045

Inne projekty i konstrukcje

W dziale tym pojawią sie pewne konstrukcje i projekty które zawsze chodziły mi gdzieś po głowie a nie było możliwości, czasu aby to zrealizować.

Niektórzy by powiedzieli "szkoda czasu, przecież dziś to wszystko można kupić". Jednak nie o to chodzi, a wiedzą to najlepiej Ci którzy również coś potrafią i chcą zrobić a przynajmniej próbują i mają z tego satysfakcję.

 

1. Rowerek czterokołowy - gokart - 2007 - Pojazd rowerowy czterokołowy który wykonałem dla mojego synka.

Funkcje jakie posiada ten pojazd to:
1. Metalowa konstrukcja z cienkościennych rurek o dużej wytrzymałości
2. Wolnobieg (dwa sprzęgła jednokierunkowe)
3. Napęd na dwa koła tylne (efekt mechanizmu różnicowego przy zastosowaniu dwóch dorobionych sprzęgieł jednokierunkowych na poszczególnych osiach napędowych).
4. Bieg wsteczny (napęd na jedno koło)
5. Wahadłowa oś przednia
6. Przekładnia kierownicza listwowa
7. Wszystkie elementy ruchome łożyskowane
8. Koła z pompowaną oponką (stosowane obecnie w wózkach dziecięcych - najszersza opona),
9. Hamulec na oś tylną
10. Regulacja siedzenia i okorbowania
11. Zderzak przedni

Projekt. - Niektóre elementy nieco odbiegają od projektu ponieważ nie zawsze dostępne są takie materiały i możliwości wykonania jakie zakłada projekt. Jednak stanowiło to podstawę do ukończenia całości. Głównie układ kierowniczy i przeniesienie napędu opracowałem na projekcie. Założenie było też takie, aby praktycznie wszystko było opracowane i wykonane z ogólnie dostępnych materiałów. Tak więc finalnie tylko koła i łożyska są elementami standardowymi.

rama_kpl



Wykonanie.
- Aktualnie rowerek ma dość spory przebieg a dziecko ma wielką frajdę z jazdy. Sprowadzało się to do tego że na zwykłym rowerze nie chciał uczyć się jeździć.

rowerek1 rowerek2 rowerek4 rowerek

 

2. Hulajnoga 2008


Inspiracją do stworzenia hulajnogi były niektóre części które pojawiły się i pozostały w trakcie wykonywania rowerka czterokołowego.
I tak po dołożeniu i dorobieniu pewnych elementów powstała fajna zabawka.


 

3. QUADO pojazd 2009 - na bazie motocykla z silnikiem Iża Jupitera 5.

Pomysł na zrobienie jakiegoś pojazdu czterokołowego na bazie motocykla zrodził się w momencie jak kupiłem oryginalnego Iża Jupitera 5 a  tego którego miałem -  składaka z silnikiem Jupitera 4 chciałem po prostu na coś przerobić.
Początkowo w planie było aby powstał typowy Quad z napędem na tylną sztywną oś.
Tak to miało wyglądać na samym początku:

qua_kpl

 

Później pojawił się problem wstecznego biegu. Musiałem zastosować dodatkową skrzynie biegów. Idąc za tym dalej ostatecznie zastosowałem zarówno skrzynie biegów jak i most napędowy. Niestety konstrukcja musiała nieco urosnąć a szczególnie na długość.


Tak to zakładał ostateczny projekt:

 

Silnik to dwusuwowy dwucylindrowy z motocykla Iż Jupiter5 o pojemności 350 i mocy (jak podają dane) 24kM, skrzynia 4 biegowa. Dziś wiem że nie było to do końca dobre rozwiązanie. Myślałem o 1 cylindrowym 4 suwie jako jednostka napędowa ale najlepiej z motocykla ale jak to zwykle bywa myśli takie przychodzą nie co później, jak zobaczyłem że to co zrobiłem całkiem fajnie jeździ a mogłoby jeszcze fajniej.
Chciałem wykorzystać to co miałem i i tak to powstało.

Podzespoły inne:
Skrzynia biegów 3 biegowa Warszawa - żuk
Most napędowy skracany Warszawa - żuk
Przekładnia kątowa - niewiadomego pochodzenia
Zwrotnice i kola przednie - fiat 126P - kola 13 cali
Kola tylne jodełka 15 cali
Amortyzatory przód - jawa cezet
Wentylatory do chłodzenia silnika - elektryczne z poloneza zasilane 12V (silnik ma alternator)
Dwie pompy hamulcowe Warszawa żuk - dzielone hamulce na tył (bardzo dobre rozwiązanie jak nie ma blokady mostu)
Tylny most na wahaczach i sprężynach.

Tak więc z typowego pomysłu o zrobieniu quada powstał projekt quado - pojazdu o szerszym zastosowaniu. Ale może i nawet lepiej bo z doświadczenia wiem że jest to lepsze rozwiązanie.


Tak to wyglądało na dzień pierwszych jazd testowych:

   

To tak po skrócie się przedstawia.


Jesienią w tamtym roku (2010) troszkę cięższego terenu zasmakowałem.
Grząski teren jednak odbiera połowe mocy ale dzięki przełożeniu nie jest źle.
Także dzielone hamulce na tylne koła które zastepują blokadę tylnej osi przydają się zdecydowanie - pewnie zostałbym w tym błocku jakby nie te hamulce.

Teraz (2011) wszystko rozebrałem i nadaje temu jakiś schludny wygląd.
Dorobiłem także skrzynkę na tył oraz łancuchy na koła dla warunków zimowych.

A tak to wygląda na dzień dzisiejszy.
Udało się zakończyć pewien etap związany z malowaniem i elektryką.

 

Na koniec dodam że pracuje to wszystko bardzo dobrze.
Jak będzie z trwałością zobaczymy.

Można powiedzieć że celowość wykonania takiego pojazdu jest mało uzasadniona. I pewnie jest w tym racja bo mamy inne czasy. Ale nie robiłem tego jakoś celowo.
Początkowo miał to być przerobiony motocykl na jakaś samoróbkę ala QUAD.
Tak prawdę mówiąc uchroniłem tylko jakieś części przed wywaleniem na złom. Ostateczny cel był taki aby zrobić taki pojazd w wolnej chwili i minimalnym kosztem i aby jakoś to wyglądało i spełniało funkcję użytkową w zimie i w lecie w warunkach wiejskich. I to udało się bardzo dobrze.

Ogólnie konstrukcja sprawdza się.
A satysfakcja i doświadczenie bezcenne.

 

4. QUADO pojazd 2014 - na bazie motocykla Aprilia Pegaso 650.

Tak jak kiedyś pisałem po wykonaniu pierwszej wersji tego pojazdu:

" Dziś wiem że nie było to do końca dobre rozwiązanie. Myślałem o 1 cylindrowym 4 suwie jako jednostka napędowa ale najlepiej z motocykla ale jak to zwykle bywa myśli takie przychodzą nie co później, jak zobaczyłem że to co zrobiłem całkiem fajnie jeździ a mogłoby jeszcze fajniej"

I ta myśl towarzyszyła mi praktycznie przez cały czas eksploatacji pierwszej wersji. Aż do czasu kiedy poważnej awarii uległ silnik z Jupitera. W tym momencie zdecydowałem nie remontować już tego silnika a całkowicie zmienić jednostkę napędową.

I tak ostatecznie decyzja padła na Aprilie Pegaso 650. Pod uwagę brałem także BMW F650 ponieważ konstrukcyjnie te dwa motocykle są praktycznie takie same a głównym powodem tego wyboru było wyjście zębatki zdawczej na prawą stronę tak jak w poprzednim motocyklu. Po prostu chciałem jak najmniej przerabiać konstrukcję. Nabyłem Pegaso 650 z 1998, motocykl w nieco przemęczonej życiem wersji i mocno zaniedbany.
Zależało mi tylko na sprawnym silniku i osprzęcie. Po pewnych usprawnieniach chłodzenia i wymianie uszczelki pod głowica udało się.

Myślę że teraz pojazd ten w pełni spełnia moje oczekiwania szczególnie jeśli chodzi o właściwości trakcyjne. Udało się uzyskać odpowiednie przełożenia tak więc uzyskuje prędkość od 5 km/h na najniższych biegach i  do 60 km/h na najwyższych biegach. Także zapas mocy jest naprawdę zadowalający :)

Na zdjęciach poniżej poszczególne etapy powstawania projektu.

   

 

A tak wygląda efekt końcowy.

Dodatkowo konieczne było dokupienie lepszych kół.

Aktualnie tył jodełka 7,50 R16 a przód 185/75 R14